Scroll untuk baca artikel
Sejarah

Sejarah dan Keberkatan Buju’ Jengguk: Silsilah dan Tradisi di Desa Angsokah, Omben, Sampang

216
×

Sejarah dan Keberkatan Buju’ Jengguk: Silsilah dan Tradisi di Desa Angsokah, Omben, Sampang

Sebarkan artikel ini
Sumber Youtube Bany Alawi Jengguk
Sumber Youtube Bany Alawi Jengguk

Sampang, Madura – Sayyid Alawi, yang dikenal sebagai Buju’ Jengguk, adalah tokoh sufi yang dihormati di Desa Angsokah, Kecamatan Omben, Kabupaten Sampang, Madura, Jawa Timur. Beliau dikenali bukan sahaja kerana ketokohannya tetapi juga kerana warisan doa Sungai Rajeh yang membawa berkat dan keselamatan kepada ramai orang.

Sejarah Pertapaan dan Doa Sungai Rajeh

Menurut Hasan (nama samaran), Sayyid Alawi bersama mertuanya, Buju’ Khatib Mantoh atau juga dikenali sebagai Buju’ Zainal Abidin dari Desa Madeken Sampang, pernah bertapa selama bertahun-tahun. Pertapaan ini akhirnya berhasil dengan mereka mendapat doa Sungai Rajeh. Hingga kini, doa tersebut diijazahkan kepada semua keturunannya dan sesiapa yang memohon doa tersebut.

Advertisement
Scroll kebawah untuk lihat konten

“Doa Sungai Rajeh diijazahkan kepada sesiapa sahaja yang memintanya, baik dari Madura mahupun dari luar Madura seperti Jawa. Doa ini diharapkan membawa keselamatan di dunia dan akhirat dengan keberkatan yang luar biasa,” jelas Hasan.

Beliau juga menambah bahawa setiap orang yang ingin mendapatkan ijazah doa Sungai Rajeh dilarang keras untuk berzina. Jika larangan ini dilanggar, dikatakan tubuh mereka akan hancur. Doa ini memiliki banyak manfaat dan kegunaan, menjadikannya sangat berharga di kalangan masyarakat.

Silsilah Sayyid Alawi

Sayyid Alawi atau Buju’ Jengguk mempunyai silsilah yang panjang dan terhormat. Berikut adalah silsilah beliau:

  • Sayyid Alawi Bin Sayyid Hasan (Buju’ Lanteng Banyu Anyar Sampang)
  • Bin Sayyid Senopati Tatakramah Surang Gareng Banyu Anyar Sampang
  • Bin Sayyid Abdur Rahman
  • Bin Sayyid Abdullah Al-Rummy Tuban

Sayyid Alawi atau Buju’ Jengguk dari Desa Angsokah, Omben, Sampang, mempunyai tiga orang putra:

  1. Buju’ Surrin dari Desa Angsokah
  2. Buju’ Juhar dari Badung Ombul Sampang
  3. Buju’ Dzu Alamah dari Durbuk Banjar Sokah Kadung Dung Sampang

Selain itu, Sayyid Hasan (Buju’ Lanteng Banyu Anyar Sampang) mempunyai saudara iaitu Sayyid Husen (Buju’ Reyoh Astah Desa Omben Sampang).

Tradisi dan Pengunjung

Buju’ Jengguk dan doa Sungai Rajeh menarik banyak pengunjung setiap tahun, baik dari Madura mahupun dari luar Madura. Mereka datang untuk memohon ijazah doa ini dengan harapan mendapatkan keselamatan dan keberkatan. Haul yang diadakan di pesarean Buju’ Jengguk turut menjadi tarikan utama, mengundang ramai orang untuk berziarah dan mengenang jasa-jasa Sayyid Alawi serta tokoh-tokoh sufi lainnya.

Penutup

Keberadaan Buju’ Jengguk dan doa Sungai Rajeh menunjukkan betapa kaya dan mendalamnya warisan spiritual di Madura, khususnya di Kabupaten Sampang. Tradisi dan silsilah yang dijaga dengan baik ini tidak hanya memperkuat ikatan sosial dan budaya, tetapi juga memperkaya kehidupan rohani masyarakat setempat. Semoga warisan ini terus dijaga dan dihormati oleh generasi mendatang.